28 May─▒s 2018 Pazartesi

ORU├ç TUTMANIN SA─×LIKLI YOLLARI !


Selamlar ; ├çok yararl─▒ buldu─čum bir Dr.halit yerebakan yaz─▒s─▒n─▒ sizlerle payla┼čmak istedim.├çok do─čru noktalara de─činmi┼č.├ľzellikle ramazanda bil hassa dikkat edilmesi gereken bilgileri sizlerlede payla┼čmak istedim.


─░FTARDA VE SAHURDA YO─×URT Y─░Y─░N !!

1- Oru├ž tutarken ne kadar kiloluysan─▒z o kadar su t├╝ketin:

Su ihtiyac─▒n─▒n daha da artt─▒─č─▒ bu d├Ânemde halsizlik, ba┼č d├Ânmesi, dikkat da─č─▒n─▒kl─▒─č─▒ gibi etkileri ├Ânleyebilmek i├žin iftarla sahur aras─▒nda ki┼čiden ki┼čiye de─či┼čen, fakat ortalama 2-2.5 litre olan su ihtiyac─▒n─▒ mutlaka kar┼č─▒lamak gerekir.
Ayr─▒ca uzun boylu ve a┼č─▒r─▒ kiloluysan─▒z, normale oranla daha da ├žok su t├╝ketmelisiniz.

2- Son anda 1 litre su i├žmeyin:

Oru├ž tutarken su alabilece─činiz zaman k─▒s─▒tl─▒ olsa da, t├╝ketilen toplam s─▒v─▒n─▒n zamana yay─▒lmas─▒ gerekir.
Dolay─▒s─▒yla son anda ‘1 litre su i├žeyim, bana yeter’ demek sak─▒ncal─▒ olacakt─▒r. Bu ┼čekilde t├╝ketilen s─▒v─▒ hemen idrara d├Ân├╝┼čt├╝r├╝l├╝r ve g├╝n boyunca ihtiyac─▒n─▒z olacak s─▒v─▒ rezervini tehlikeye sokar.

3- D├╝zg├╝n bir sahur ile 18 saat s├╝reyle oru├ž tutabilirsiniz:

Tuzlu, ya─čl─▒ ve unlu g─▒dalardan uzak durmak, g├╝n i├žindeki su iste─činizi azaltacakt─▒r.
Bu beslenme ┼čekli, normal zamanlarda da uyman─▒z gereken bir sistemi ifade eder. Sahuru, kahvalt─▒ gibi d├╝┼č├╝nebilirsiniz.
Besin kalitesi y├╝ksek yumurta, peynir, kepekli ekmek t├╝ketmek; midede sindirimleri ge├ž oldu─čundan a├žl─▒k hissinizi azaltacakt─▒r. Bu gruba bir porsiyon ├Âl├ž├╝s├╝nde ya─čl─▒ tohumlar (f─▒nd─▒k, ceviz, badem vb.) da ekleyebilirsiniz. Bu besinler de tok kalman─▒za yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.
├ľzellikle sahurda bir kase yo─čurt yemenizi de ┼čiddetle tavsiye ediyorum.
Yo─čurt, adeta mucizevi bir besindir ve faydalar─▒ hakk─▒nda kaleme ald─▒─č─▒m yaz─▒ma ar┼čivden ula┼čabilirsiniz.

4- ─░ftarda 45 dakika ara verin ve tatl─▒y─▒ iftar m├Ân├╝n├╝zden ├ž─▒kar─▒n, pide t├╝ketimine dikkat edin:

Karbonhidratlar yani ni┼častal─▒ t├╝m g─▒dalar, h─▒zl─▒ toklu─ča ve erken a├žl─▒─ča sebep olur. Ramazan ay─▒nda dengeyi iyi korumak kayd─▒ ile uzun d├Ânem tokluk hissi olu┼čturan proteinden zengin beslenmek ├žok ├Ânemli. S├╝t ve s├╝t ├╝r├╝nleri ba┼čta olmak ├╝zere, et ve di─čer proteinli g─▒dalar─▒ t├╝ketin. ─░ftar─▒; bir kase yo─čurt, bir kase ├žorba, belki biraz s├╝t ile ge├ži┼čtirip en az 30-45 dakika ara verdikten sonra normal yemek ihtiyac─▒n─▒z─▒ kar┼č─▒lay─▒n.
Fazla tuzlu ve baharatl─▒ g─▒dalardan, k─▒zartmadan uzak durun. Bu g─▒dalar, a┼č─▒r─▒ derecede susaman─▒za sebep olacakt─▒r. S├╝t ├╝r├╝nleri sindirim sisteminizi rahatlat─▒r, tok tutar ve daha az susat─▒r.
─░ftarda ve sahurda birer kase olmak ├╝zere iki porsiyon yo─čurt yemenizi ┼čiddetle ├Âneririm. Bu; bedeninizi oruca g├Âre programlar, ayr─▒ca susuzlu─ču ├Ânler ve ba─č─▒rsaklar─▒n─▒z─▒n daha sa─čl─▒kl─▒ olmas─▒n─▒ sa─člar. Uzun s├╝reli a├žl─▒k, ba─č─▒rsak sisteminde duraksama veya yava┼člamaya sebep olur, i├žindeki d─▒┼čk─▒ ak─▒m─▒ azalan ba─č─▒rsaklarda bakteri y├╝k├╝ artar ve bu bakteriler, hastal─▒klara sebep olabilir.
Bunu da en iyi dengeleyen g─▒da yo─čurttur.
Ramazan ay─▒nda yedi─činiz tatl─▒lar, zaten oru├ž tutman─▒z sebebiyle dengede durmakta zorlanan sistemde ani kan ┼čekeri y├╝kselmeleri ile hormon dengenizin de bozulmas─▒na sebep olur. Tatl─▒, Ramazan ay─▒nda kilo alman─▒za sebep olman─▒n d─▒┼č─▒nda bir de yorgunluk kayna─č─▒d─▒r.

5- Kuru meyve t├╝ketin:

Besin t├╝ketiminin azalmas─▒na ba─čl─▒ olarak kar┼č─▒la┼č─▒lan kab─▒zl─▒k sorununu ├Ânlemek ad─▒na sahurda ve iftarla sahur aras─▒nda yapaca─č─▒n─▒z ara ├Â─č├╝nlerde kuru meyve ya da meyve tercih edebilirsiniz.
Su da bu s├╝re├žte ├Ânemli besin ├Â─čelerinden biridir. Liften zengin beslenmek, ba─č─▒rsak sisteminin d├╝zenli ├žal─▒┼čmas─▒ i├žin son derece ├Ânemlidir. Bu sebeple sahur ve iftar ├Â─č├╝nlerine liften zengin g─▒dalar─▒ eklemelisiniz.

HASTALAR D─░KKAT! 

 Tip 1 diyabeti, hamilelik diyabeti ve akut hastal─▒─č─▒ olan diyabet hastalar─▒ oru├ž tutamaz. 
 ─░leri d├╝zeyde kalp, b├Âbrek ve karaci─čer yetmezli─či olan ve bu organlar─▒n fonksiyonlar─▒n─▒ idame ettirmek i├žin tan─▒mlanm─▒┼č bir diyet ve ila├ž kullanmak zorunda olan hastalar oru├ž tutamaz. 
 Uzun s├╝ren a├žl─▒kta kan ┼čekerini normal s─▒n─▒rlarda tutmak i├žin v├╝cuttaki enerji kaynaklar─▒ndanglukoz d├Ân├╝┼č├╝m├╝n├╝ sa─člayan sistemlerin ├žal─▒┼čmad─▒─č─▒ ya da yetersiz ├žal─▒┼čmas─▒ nedeniyle hipoglisemi geli┼čen hastal─▒─č─▒ olanlar oru├ž tutamaz. 
 Ate┼čli enfeksiyon hastal─▒─č─▒ olanlar ve hastal─▒─č─▒/ate┼či kontrol etmek i├žin g├╝nde iki defadan fazla ila├ž kullanmak durumunda olan hastalar oru├ž tutamaz. 
 Ameliyat veya ila├ž tedavileri ile ┼čifa sa─članm─▒┼č olan kanser hastalar─▒, doktorlar─▒n─▒n uygun g├Ârmesi ile oru├ž tutabilir ancak tedavi s├╝reci devam eden ve ilerlemi┼č kanser hastalar─▒ oru├ž tutmamal─▒. 
 Y├╝ksek ate┼čli hastal─▒k ge├žirenler, ate┼č kontrol alt─▒na al─▒nana kadar oru├ž tutmamal─▒. 
 Tansiyon d├╝┼č├╝kl├╝─č├╝ne ba─čl─▒ ba┼č d├Ânmesi, denge bozuklu─ču, d├╝┼čme riski olan hastalar─▒n tansiyonlar─▒ normalle┼čene kadar oru├ž tutmamas─▒ gerekir. 
 ─░leri derece KOAH hastalar─▒n─▒n g├╝nde iki defadan fazla nefes rahatlat─▒c─▒ ila├ž kullan─▒yorlarsa oru├ž tutmamalar─▒ gerekir.

REFL├ť VE ├ťLSER HASTALARI ORU├ç TUTAB─░L─░R M─░?

MIDE hastal─▒─č─▒ olanlar, oru├ž tutarken mutlaka bir hekimden g├Âr├╝┼č almal─▒. ├ľzellikle refl├╝ gibi hayat kalitesini d├╝┼č├╝ren bir rahats─▒zl─▒─č─▒n─▒z varsa, iki kez dikkatli olmal─▒s─▒n─▒z. Refl├╝ hastal─▒─č─▒n─▒n d├Ârt farkl─▒ evresi vard─▒r. Yemek borusunun alt ucunda aside ba─čl─▒ hasarlanma olup olmad─▒─č─▒ ve bu hasar─▒n derecesi, hastal─▒─č─▒n a┼čamas─▒n─▒ belirlemede en ├Ânemli fakt├Ârd├╝r. Refl├╝n├╝n en a─č─▒r evresi, D evresidir. A evresi ise en hafif a┼čamad─▒r ve bu tip refl├╝s├╝ olanlar, kolayl─▒kla oru├ž tutabilirler. Refl├╝ hastalar─▒n─▒n az miktarda ve s─▒k beslenmeleri tavsiye edilir. Oysa Ramazan orucunda, ├Â─č├╝n say─▒s─▒ sadece ikiye d├╝┼č├╝yor ve her ikisinde de ├žok fazla yemek yeniyor. A┼čamas─▒ oru├ž tutmas─▒na engel olmayan refl├╝ hastalar─▒, sahurun ard─▒ndan hemen uykuya ge├žmemeli; hafif refl├╝s├╝ olanlar en az iki, a─č─▒r refl├╝s├╝ olanlar ise en az ├╝├ž saat beklemeliler. ├ťlser ┼čikayeti olanlar─▒n, Ramazan ay─▒ndan ├Ânce mutlaka hekime ba┼čvurmalar─▒n─▒ ├Âneriyoruz. ├ťlser hastalar─▒, g├╝nde en az bir kez mide koruyucu ila├ž kullanmak zorunda. Aksi taktirde ├╝lser hastal─▒─č─▒ ilerleyebilir ve ciddi problemlere neden olabilir. Ancak bu durum oru├ž tutmaya engel de─čildir. ─░la├ž al─▒m saatlerinin d├╝zenlenmesi (sahur ve iftarda almak gibi), oru├ž tutmay─▒ m├╝mk├╝n k─▒labilir.

KİMLER ORUÇ TUTAMAZ?

 ┼×eker hastalar─▒ (diyabetliler)
 Kalp yetmezli─či olanlar
 Kemoterapi alan hastalar
 A─č─▒r kans─▒zl─▒─č─▒ olanlar
 A─č─▒r karaci─čer hastalar─▒
 B├Âbrek yetmezli─či olanlar
 Pankreatiti olanlar
 Aktif mide veya oniki parmak ├╝lseri olanlar
 Midesi ameliyatla k├╝├ž├╝lt├╝len hastalar
 ─░shali olanlar

5 yorum:

  1. ├žok faydal─▒ bilgiler te┼čekk├╝rler

    Yan─▒tlaSil
  2. Kaydedilmesi gereken bir yaz─▒, ├žok ba┼čar─▒l─▒

    Yan─▒tlaSil
  3. Lerzan k::Pinky F
    Ben te┼čekkur eder─▒m begenmen─▒ze sev─▒nd─▒m ❥ ♥

    Yan─▒tlaSil
  4. Bence ├žok iyi ├Âneriler, ellerine sa─čl─▒k tatl─▒m :)

    Yan─▒tlaSil
  5. uYGUlamaya gec─▒rmem─▒z laz─▒m guzel b─▒lg─▒ler ablo┼čum sa─čolas─▒n:p

    Yan─▒tlaSil

­Łôó├­Łöé­ŁôÁ­Łô«, ­Łô╣­Łô¬­Łöé­ŁôÁ­Łô¬┼č, ├ž­ŁôŞ─č­Łô¬­ŁôÁ­Łô╝─▒­ŁôĚ ­čŹü